bedrijfs-tai-chiWat is nu precies de waarde van tai chi voor een organisatie? Hieronder staan de belangrijkste kwaliteiten en effecten van tai chi op een rij:

Ontspanning
Binnen organisaties is het welzijn van het personeel belangrijk. Niet alleen om verzuim en uitval – bijvoorbeeld door overspannenheid of burn-out – te voorkomen, maar ook omdat iemand die lekker in zijn vel zit beter functioneert. In tai chi is ontspannen een hoofdthema. Dit werkt rustgevend en kan stress sterk verminderen. Regelmatig ontspannen voorkomt overbelasting.

Lichaamsbeweging
Uit onderzoek van TNO blijkt dat het loont voor bedrijven om bewegen op het werk te stimuleren. Hiermee kunnen verzuim en uitval als gevolg van bewegingsarmoede (oa RSI en rugklachten) worden voorkomen. Met name grote bedrijven ontwikkelen ‘beweegbeleid’ en stimuleren hun werknemers om meer te bewegen. Steeds vaker wordt ook tai chi aangeboden. Tai chi stimuleert alle spieren en gewrichten, met een geringe kans op blessures. Het belang van bewegen op het werk en de risico’s van langdurig zitten is de afgelopen jaren breed doorgedrongen. Zie ook de brochures ‘Meer bewegen kan uw bedrijf winst opleveren‘ en ‘Meer bewegen op het werk verhoogt uw rendement‘ van TNO.

Persoonlijke ontwikkeling
Tai chi kan ook een rol spelen in de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Er zijn diverse thema’s binnen tai chi die hieraan kunnen bijdragen zoals: balans geest-lichaam, resultaatgericht versus procesgericht, omgaan met stress, controle – loslaten, ontspannen onder druk, assertiviteit en bewustwording in het algemeen.

Teambuilding
Samenwerking tussen medewerkers is een voorwaarde voor productiviteit en een goede werksfeer. Het gezamelijk deelnemen aan een tai chi les is op zich al goed voor de teamspirit, maar door de inzet van partneroefeningen wordt dit versterkt. Door fysiek met elkaar bezig te zijn, leren collega’s elkaar op een andere, directe wijze kennen.

Wetenschappelijk onderzoek naar de gezondheidseffecten van tai chi
Behalve preventief kan tai chi ook curatief werken. Veel beoefenaren rapporteren herstel of afname van allerlei klachten als hoofdpijn, rugpijn en RSI. Sinds het midden van de jaren ’90 wordt er steeds meer wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten van tai chi. Inmiddels zijn de volgende effecten door meerdere onderzoekers aangetoond: verbeterde bloeddruk, toename van flexibiliteit in gewrichten, toename van balans, afname van stress en onrust en afname van depressieve gevoelens. Zie deze recente meta studie uit The American Journal of Health Promotion (2010) op PubMed. Er is ook een zeer goed boek van Dr. Peter M. Wayne uit 2013 getiteld ‘The Harvard Medical School Guide to Tai Chi’ over wetenschappelijk onderzoek naar de gezondheidseffecten van tai chi.